fbpx
 

Blog

Har du også glemt en kunde ligesom jeg har?

Er det okay at lade sine behandlings kunder være alene under behandlingen?

Arhhh det gjorde jeg bare ikke! Jo – det gjorde jeg desværre. Jeg har glemt en kunde for år tilbage. Selv i dag er jeg bestemt ikke stolt over det og har haft en del overvejelser, om jeg ønskede at dele det med jer. For det kendetegner jo en behandler der ikke passer godt på sine kunder, mens de er på besøg. Men det, der har fået mig til at skrive om det alligevel, er at jeg synes også det er morsomt – dog mere pinlig morsomt. Og samtidig lærte det mig noget vigtigt i mit forhold til mine kunder. Nemlig at sætte mig i kundens sted.

Kunden får en ansigtsbehandling i underetagen af hudplejeklinikken. Da hun skal ligge med maske til sidst i behandlingen, kan jeg høre at en anden kunde komme ind på klinikken. Jeg går op ovenpå for at tale med den anden kunde, der sandsynligvis skal købe produkter. Dengang var det helt naturligt for mig at gå fra kunder, når de lå med damp eller havde maske på. Jeg tænkte ikke et øjeblik over, at de måske kunne føle sig ladt alene tilbage og være usikker på om jeg kom tilbage, eller om der kunne komme til at ske noget der var ubehageligt for dem mens jeg var væk, uden de kunne komme i kontakt med mig.

I den pågældende situation taler jeg længere tid end forventet med kunden der er kommet ind, imens kommer der en anden kunde ind, som også lige skal købe noget. Og før jeg har set mig om kommer en tredie kunde ind osv. Jeg glemmer alt, og jeg mener virkelig alt, om kunden med masken. Først efter en hel time går jeg ned i underetagen og bliver meget overrasket over at finde kunden som stadig ligger på behandlings briksen. Samtidig bliver jeg meget pinlig over fuldstændig at have glemt hende. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor hun ikke sagde noget i den time? Hvorfor kaldte hun ikke på mig? Jeg var så ked af det på hendes vegne. Og jeg var selvfølgelig godt klar over at jeg nok ville miste hende som kunde.

Jeg ved at du sandsynligvis tænker, det er da også kundens skyld, men der er jeg ikke enig. Jeg mener at jeg gjorde flere fejl. Den første fejl er at jeg går fra kunden mens hun har maske på. Den anden fejl er at jeg tager mig af andre kunder samtidig med at en kunde er til behandling. Den tredie fejl er at jeg ikke er opmærksom på at hun virker mere usikker end man gør normalt – grænsende til at hun måske kan have en eller anden form for psykisk diagnose.

Det er ofte en svær prioritering vi behandlere står i dagligt. Hvem skal vi vælge at hjælpe med behandling eller salg af produkter? Jeg synes vi skal skelne imellem følgende kundeinteraktioner. Udgangspunktet er hvem er vigtigst i pågældende situation. Men hvem, tænker du der er den vigtigste kunde? Er det kunden der ringer til dig, kunden der skriver en mail til dig, en potential ny kunde der kommer ind fysisk i forretning, en kunde der er til behandling eller en fast kunde som vil købe alle sine produkter? Hvis alle kommer ind samtidig, hvem og hvordan skal vi prioritere bedst.

Jeg vil meget gerne høre hvilken kunde du synes der er vigtigst. Og den overvejelse du gør dig, vil måske ændre noget i din måde at give service på til dine kunder.

God prioriteringsdag

#kundeprioritering#hudpleje#negletekniker#alenetid#customerguide

Skriv en kommentar