Lynkursus i salg af produkter
Jeg fik et rigtig godt spørgsmål fra en kosmetolog i går. Et spørgsmål som jeg tror mange i beauty-branchen søger svar på. For hvad skal man egentlig fortælle for at sælge et produkt?
Spørgsmålet fra Christina kommer her
‘Først og fremmest – fed blog du har og dejligt at læse dine fif og gode ideer.
Jeg synes det kan være lidt svært at beskrive mit “HVORFOR” til mine produktopslag – det bliver ofte en opremsning af hvad produktet kan og hvordan man bruger det. Mon du kunne bidrage med et eller andet?’
Dette er et virkelig godt spørgsmål – det er nemlig essencen af hvor svært det kan være at kommunikere. Fordi man som behandler har en anden dagsorden end kunden har. Behandleren ønsker at sælge og vil gerne have penge fra kunden. Kunden ønsker at få oplysninger om pågældende produkt nu også er det rigtige valg. Behandler og kunde har altså hver deres tankespind om salgssituationen.
Behandler
Du som er behandler er fagligt vidende om ingredienser og hvordan de kan hjælpe huden. Du føler måske at din faglige ekspertise bliver nedvurderet hvis du ikke fortæller meget af det du ved om produkt indhold. Du vil måske gerne vise at du virkelig ved meget om dine produkter. Så derfor fortæller du ofte en del om indhold og fremstilling af produkter. Nogen kunder er selvfølgelig interesseret i at høre om ingredienser, men langt de fleste – og
her er hemmeligheden…
er mere interesseret i at høre hvad produktet rent faktisk kan gøre for dem
OG DET ER DET DU SKAL FOKUSERE PÅ uanset om du vil tale eller skrive om et produkt
Kunden
Kunden tænker på to ting. ‘Kan jeg have tillid til denne behandler/klinik? og ‘Har jeg brug for dette produkt? Hvis de to ting er blevet indfriet fra behandlerens/klinikkens side, så er det langt mere sandsynligt at kunden køber produktet. Og måske tænker du hvordan man som behandler, skal kunne indfri de to spørgsmål. Det kan du KUN gøre ved at stille de rigtige spørgsmål på den rigtige måde. Kunden vil sikkert lytte høfligt til den talestrøm eller læse brudstykker af det skriver. Hvis hun afbryder dig mens du fortæller, så har du talt for meget. Inderst inde er hun kun interesseret i at høre om det er det rigtige produkt for hende og hvorfor.
Det er en god ide at have styr på nedenstående faktorer, for at guide kunden igennem salget;
- Spørge teknik
- Kommunikations niveau
- Refleksion
- Kundeindividualitet
- Tillidsbaseret kundetilfredshed
Alle faktorer bliver gennemgået på kurser hos Customer Guide.
Synes du det er svært at navigere i hvordan du skal sælge? – Så fortvivl ikke – kom med på kursus og få de rigtige redskaber
Skriv hvis du har spørgsmål og god salgslyst
Tine