fbpx
 

Blog

Det kan betale sig at gøre en ekstra indsats for at forstå dine kunder bedre - at kunne lytte er guld værd. Få opskriften her!

Overdrivelse fremmer forståelsen mellem dig og kunden – eller gør den?

Hvis du så en af mine video’er i denne uge, på Instagram under #customerguide, ved du at bloggen i denne uge kommer til at handle om forståelse eller tillidsbaseret kundetilfredshed. De to ting hører nærmest uløseligt sammen.

Men tilbage til svaret på overskriften

JA – det gør det efter min mening.

Dine kunder forstår dig bedre hvis du ‘overdriver’ en smule. Du skal stadig være ærlig og have fokus på hvad kunden opnår ved et bestemt produkt eller behandling, men din kunde vil kunne forstå dig bedre hvis du udtrykker dig i tydelige sætninger på en enkel og overbevisende måde.

En ny kunde kommer til behandling hos dig og du spørger om hun tidligere har fået behandling og hvornår hun sidst fik behandling. Hun fortæller dig at hun har måtte skifte hudplejeklinik/neglesalon fordi hun har følt sig fanget i tidligere behandleres salgstaler. Tænk hvis nu du ikke får spurgt hende om tidligere behandlinger, så mister du mulighed for at forstå din kunde – og hun vil ikke være lydhør overfor dine produkt/behandlings forslag. Nu har du heldigvis spurgt og det vil lede dig på rette vej til lige præcis denne kunde. Men hvis hun nu ikke havde sagt lige ud hvorfor hun besøger dig, så skal du måske ‘fiske’ lidt. Du kan spørge ‘var der noget du savnede i dine tidligere behandlingerne?’ – Dit mål vil altid være at gøre det bedre end kunden forventer.

Målet er jo det samme hver gang – at indfri de ønsker kunden har. Og den eneste måde at finde ud af det, er at spørge og få svar. Man kan lytte sig til meget – og man kan lytte sig til endnu mere info i samtale med en kunde end bare det der bliver fortalt. Forsøg at lyt mellem linierne, hvad er der i virkeligheden blevet sagt? Og det er helt i orden at spørge mere indtil det du tror der bliver ment.

Få opskriften lige her

  1. Smil og lyt
  2. Spørg og lyt
  3. Tænk og lyt
  4. Anbefal og lyt
  5. Rådgiv og sig tak 🙂

Du har din egen personlighed og den må meget gerne afspejles i din måde at forstå kunder på. Jo mere du ved om andre menneskers måde at reagere på – jo bedre vil du kunne forstå dem. Og her kommer

tillidsbaseret kundetilfredshed

ind i billedet – der lyder som et meget fint ord, ikk? Men det dækker egentlig kun over at hvis du forstår din kunde, sådan rigtigt, så har kunden tillid til dig og vil give dig mange flere informationer som du kan/skal bruge for at kunne guide kunden den rigtige vej i jagten på de bedste produkter eller den bedste behandling.

Lyt dig til mere salg

Håber det går godt hos dig

Tine

PS. Jeg elsker dette billede – hun er meget smuk – men jeg er totalt modstander af smykker på en behandler i arbejde.

Skriv en kommentar