fbpx
 

Blog

Holder du ikke personalemøder? - Det er vigtigere end du tror - Du får her en komplet liste over hvordan du skal gøre det

Komplet opskrift på vellykkede personalemøder del 1

  • Forbered mødet med noter
  • Kundeservice ‘good and bad’
  • Tips til salg
  • Optimering af rengøring/oprydning
  • Nye produkter/behandlinger
  • Få værdifuld info fra de andre
  • Hjælp til selvhjælp

Er det nødvendigt at forberede personalemødet?

Det er en god ide at forberede personalemødet et par dage i forvejen. Måske har du taget noter igennem de sidste uger inden selve mødet – hvis ikke kan det være svært at huske de emner du gerne vil tale om. Skriv gerne et par stikord i punktform til deltagerne og læg det op i jeres FB gruppe eller send det på mail – alle skal have mulighed for at gøre sig nogle tanker om det der skal tales om. Samtidig vil det også være muligt for de andre at komme med input inden mødet. Et ‘diverse’ er altid et godt punkt at have med 🙂

Kundeservice – vælg nyt emne om jeres service til hvert møde

Til hvert møde er det rigtig godt at tage udgangspunkt i en situation fra jeres kundeservice. Enten noget du mener fungerer godt eller noget du ønsker der skal forandres. Det gælder både for medarbejdere og ejere. Ofte vil andre lignende situationer eller problemstillinger også komme på tale. Tænk over at alle kan have kundebaserede udfordringer og at I kan løse dem i fællesskab.

Salgstræning – vælg en situation fra jeres dagligdag til hvert møde

Brug gerne personalemødet hver gang til at flette salgstræning ind. Lad eventuelt dine medarbejdere komme med deres input til hvilke salgsmæssige udfordringer de gerne vil tale om.

Halter rengøringen?

Rengøring og oprydning er ofte et af de emner man med fordel kan tale om. Min erfaring siger mig at en del medarbejdere skal holdes lidt ’til ilden’ og have hjælp til at følge det regelsæt der er opsat for blandt andet rengøring. Specielt i corona-tider hvor der skal gøres mere rent på en speciel måde, er samtale og reminders på hvordan det skal foregå, gode at have med på møderne.

Nye produkter? – fortæl hvorfor

Det er oplagt at tale om de nye produkter eller beauty-gadgets der snart kommer på hylderne. Bare et par ord om hvorfor og hvilke kunder produkterne henvender sig til. Det vil gøre at alle har mere fokus på det nye. Det samme gælder nye behandlinger – forbered gerne alle på hvad der kommer til at ske indenfor nærmeste fremtid.

Alle har en mening om produkter og behandlinger – så lyt godt efter

Spørg dine medarbejdere hvad de mener I med fordel kan forhandle af nye produkter eller udføre af nye behandlinger. Det giver alle et ekstra løft at være med i at tage nogle af beslutningerne. Samtidig får du som ejer værdifuld information om, for eksempel, en behandling som der virkelig brændes for. Dog er også det modsatte tilfældet – for hvis der er én der ikke er så glad for at udføre pedicure, så skal det overvejes om vedkommende skal fritholdes.

Hjælp til selvhjælp

Personalemødet skal afspejle at du som ejer ønsker at hjælpe dine medarbejdere – ikke at du overvejende ønsker at alle bare skal rette ind. Og hvis du synes alle skal rette ind og det er den sti du ofte følger, bør du overveje at ændre stilen lidt. Det gør du ved at spørge og lytte og ændre. Jeg siger ikke at alt skal ændres efter hvad dine medarbejdere mener – men at du skal omstille dig til at være mere lydhør og hjælpsom. Det samme gælder dig som medarbejder, du skal også være lydhør og tænke mere på klinikken end dig selv og dine behov. Det primære er at I skal forsøge at mødes på midten 🙂

Hold øje med næste uges blog – Personalemøder del 2

God nyhed til dig der

Gerne vil i gang med personalemøder – men synes det er svært

Synes at jeres personalemøder mest går op i hyggesnak

Synes det er svært at få dine ideer igennem som ejer

Mangler en bedre mødestruktur

Har behov for at finde emner som vil forbedrer jer

Som noget helt nyt kan du booke mig til at være med på mødet. Jeg kalder det Sit-downs/personalemøder – Jeg vil være fysisk eller virtuelt tilstede hos jer under mødet og følge op i den retning vi sammen har fundet frem til. Du får som ejer hjælp til forberedelsen, afholdelsen og opfølgningen. Målet er at du som ejer og medarbejder får en lettere hverdag – og det vil helt sikkert smitte af på jeres kunder og jeres salgskurve.

‘Man får succes ved at hjælpe andre til succes’

Tine

Skriv en kommentar