fbpx
 

Blog

Overvejer du at leje ud til en anden behandler - læs her hvilke faldgruber du let kan undgå og hvordan du får din drømme-samarbejdspartner

Vil du leje et rum ud? Tjekliste til dig der har en drøm om det perfekte match

Er du også en af de klinikker hvor du har plads til en ny behandler? Så læs med her og få gode råd til hvilke spørgsmål og indhold du skal afklare inden du udarbejder kontrakten.

I øjeblikket, efter corona krisen, ser jeg mange klinikker som ønsker at udleje et rum til en anden behandler. Der kan være mange fordele i at udleje, men der er også en del ulemper, hvor mange af dem kan undgåes. Derfor kommer der gode råd til dig der gerne vil udleje. Du skal altid udarbejde en kontrakt. Udkast til samarbejdsaftale kan du finde på nettet. Det positive i at få en lejer er at du får hjælp til huslejen, til praktiske opgaver på klinikken og du har mulighed for at udvide din kundekreds.

Husleje hjælp/udregning af lejers husleje

Når du skal udregne din lejers husleje – er det en god ide at notere alle de meromkostninger der kommer til fordi du har fået en lejer. Det kan være mere rengøring, mere kundepleje, mere slid på klinikken, mere toiletpapir (ved godt det er en lille post – men jeg nævner det fordi du skal tænke på alle ekstra omkostninger ved en lejer). Når du får en lejer, vil du også bruge mere tid på at få samarbejdet til at køre – DET skal du også indregne i prisen. Jeg tænker at du i snit bruger 2 timer pr. uge til ekstra opgaver forbundet med at leje ud. Sæt en pris på det og få det med i regnestykket til huslejen. Du kan også overveje omsætningsbestemt husleje – specielt til den lejer der har godt gang i sin forretning. Sæt en minimums-husleje og en % af lejers omsætning.

Praktiske opgaver

Når du får en lejer, kan du med fordel dele de praktiske opgaver imellem jer. Du tager dig for eksempel af at tørre støv af og dekorere hylder, din lejer kan for eksempel tage sig af at støvsuge og vaske gulv. Du skal ikke holde dig tilbage med at få fordelt opgaverne. Måske kan du overveje at foreslå at I deler omkostninger til at få gjort rent.

Forventningsafstemning

Det er vigtigt at du får så mange ting skrevet ned, så du er på forkant med situationen. Forestil dig alle tænkelige scenarier – for eksempel ‘hvad nu hvis der er indbrud? Er din lejer selv dækket af sin forsikring? Både du og lejer skal vide præcis hvad I begge kan regne med. Skriv en liste over de ting og gøremål, som du forventer hun skal tage sig af og en anden som beskriver hvad du tager dig af. Efter jeres 2. eller 3. samtale, så kig på listerne og bliv i fællesskab enige om hvilke ting I hver især skal tage jer af. Påfør det på kontrakten eller lav et tillæg til kontrakten, på den måde har du altid overblik over hvad jeres aftale er. Husk at få hendes underskrift på tillægget.

Fastholdelse/underskreven samarbejdsaftale

I kontrakten skal det fremgå med al tydelighed hvordan I begge skal forholde jer hvis den ene part ønsker at afslutte jeres samarbejde. Jeg vil altid selv benytte en advokat til at se kontrakten igennem inden underskrift, det giver dig en sikkerhed i at du ikke har overset noget. Når samarbejdet er startet, bliver din vigtigste opgave at holde din lejer tilfreds, derfor er det godt at have styr på al det praktiske, fordi så længe hun er tilfreds har du tilskud til huslejen. Forestil dig at hun er én af dine bedste kunder – sådan skal hun behandles.

Faldgruber

Man ser ofte at samarbejdspartnere bliver uvenner som nævnt før. Så en af faldgruberne er ikke at have styr på de små detaljer – som hvem køber ind, hvem vasker gulv osv. Sørg for at vælge en lejer der har andre kvalifikationer og udfører andre behandlinger end du selv gør. Få tilført flere og andre former for behandlinger, det vil udvide din kundekreds. Find en lejer som kan noget andet end du kan. En anden faldgrube er hvis du ikke har en prøveperiode. Lad hende komme på besøg og udføre nogle behandlinger inden I underskriver kontrakten og start gerne med selv at få behandling af hende og bed hende lade som om du er kunde – så kan du se hende an inden kontrakten bliver underskrevet. En anden faldgrube er at blive veninde med din lejer – fordi den dag hun ikke overholde de regler I er blevet enige om, så kan det blive sværere for dig at sige noget. Den sidste faldgrube er, hvis du ikke taler med nogle af hendes kunder inden underskriften – hør hvad de har at sige om hende. Det vil give dig et billede af, hvad du kan forvente. Har hun lejet sig ind et andet sted tidligere – så kontakt hendes tidligere udlejer og lyt opmærksomt på hvad vedkommende har at sige.

Det er til syvende og sidst din beslutning og det er vigtigt du har en god mavefornemmelse, men hvis du gør dit forarbejde – så bliver det også et positivt samarbejde fremadrettet.

Tjekliste

  1. Udvælg gerne tre kandidater
  2. Få en behandling af de kandidater du skal vælge imellem
  3. Når du har valgt din ,måske, nye lejer – inviter hende til at være med på job et par dage
  4. Bliv enige om hvilke praktiske opgaver der er og hvordan de kan fordeles
  5. Få advokat til at læse kontrakt igennem
  6. Forelæg hende kontrakten og evt. tillæg
  7. Forklar den pris du har sat på husleje
  8. Få underskrift på kontrakt

Nu er I begge klar til at starte jeres samarbejde.

Held og lykke

Tine?

Skriv en kommentar