fbpx
 

Blog

Lær at lytte efter hvad dine kunder i virkeligheden mener når de giver dig gode råd om dine medarbejdere, din klinik-indretning eller dig selv

Dine kunders mening om din klinik er vigtig for dig

Kunsten at lytte

Du hører sikkert mange forskellige opfattelser af hvordan dine kunder oplever deres besøg hos dig. Og det er en god ide at lytte godt efter noget af det der bliver sagt. Vær gerne åben for hvad kunden har at sige. Også selvom det er kritik – så forsøg at lytte og hør det konstruktive i kritikken/forslaget. Måske er det ligefrem noget kan bruge. Dine kunder siger ofte ting fordi de vil hjælpe dig.

Overvej altid kundens ideer

Forsøg altid at indikere overfor kunden at du tager hendes/hans forslag seriøst – hvilket betyder at din kunde får tillid til dig. Overvej din kundes ideer – men det betyder ikke du behøver at gøre noget ved det. Måske siger dine kunder ting som de næste tre sætninger;

  • Det er altid lidt svært at finde din klinik‘; overvej om du skal tage et ekstra kig på skiltning og måske hjælpe kunden med at guide hende næste gang hun skal komme.
  • Din medarbejder er ikke så grundig som du er‘ ; kunden fortæller dig at hun ikke mener en af dine medarbejdere er kvalificeret – eller også mener hun at hun ikke har tillid til din medarbejder. I begge tilfælde bør du spørge mere indtil på hvilken måde kunden oplever problemet.
  • Jeres onlinebooking er lidt svær at finde ud af‘ ; Er jeres onlinebooking lidt vanskelig at navigere i? Eller er kunden ikke helt vant til at begå sig på nettet og skal have lidt assistance? Du kan også foreslå at kunden booker sin næste aftale inden hun går.

Kan du høre hvad kunden egentlig siger?

Nogen gange siger kunder noget og de har egentlig lyst til at sige noget andet. Forsøg at lytte bagved ordene. Kan der være en anden mening med det der bliver sagt? Spørg gerne mere når du kan høre på kunden at hun/han har andre ønsker.

Nogen gange skal du lytte uden at gøre noget

Ja – der kan være spørgsmål du ikke skal gøre noget ved. For eksempel spørgsmål om hvordan klinikkens indretning bør være eller om du skal opsige en medarbejder – du skal selvfølgelig tænke over, om du synes det der bliver sagt kunne være noget du skulle overveje.

Jeg husker engang at der var en kunde der foreslog mig at lægge sten indenfor i klinikken, sådan langs alle vægge. Ideen var supergod og det ville se meget zen-agtigt ud. Men det praktiske moment, hvordan gør man rent uden at skulle flytte alle stenene, gjorde at det ikke var optimalt.

Snart sommer og ferietid – bloggen holder ikke ferie før i slut august?

Du kan glæde dig til næste uges blog – den handler nemlig om hvordan du fastsætter pris på dine behandlinger

God sommer?

Tine

Skriv en kommentar