fbpx
 

Blog

Tager du den rigtige pris for dine behandlinger?

Mange klinikker prissætter deres behandlinger for lavt – gør du?

Hvordan prissætter man sine behandlinger bedst? Er det nødvendigt at udregne hver eneste behandlings produktforbrug? Eller skal man tage andre forhold med, såsom drift, rengøring, reklameudgifter og kundeserveringer?

Prissætning

Når du skal prissætte dine behandlinger, så bør du cirka vide hvad det koster i forbrug. Det kan du udregne ved at lave et skøn, for eksempel hvor mange behandlinger du kan lægge maske på, med samme maske. Jeg vil skønne at der på 250 ml. maske til 500,- kr. bruges ca. 10 ml pr behandling. Det giver 25 behandlinger delt med indkøbsprisen = 20 kr.

En simpel udregning, men den giver dig en god fornemmelse for hvad det koster. Det giver dig en økonomisk fordel at gøre det med alle de produkter du bruger i behandlingen. Men du kan med stor fordel lægge flere udgifter til din behandlingspris. Vask af håndklæder, rengøring, reklameudgifter og kundeserveringer. Det sidste behøver du ikke at tænke på hvis du ‘kun’ tilbyder et glas vand eller en kop the ? Men det er klart en bedre forretning for dig hvis du har indregnet flere forskellige ting i dine priser.

Opgradering af behandlinger og service

Hvis du en dag tænker at du vil opgradere din klinik og jeres behandlinger eller jeres service overfor kunderne, så kan prisen på behandlinger også stige uden problemer. Jo bedre du/I er – jo højere pris. Forsøg gerne at opgradere en gang om året. Med opgradering tænker jeg på øget rengøring, bedre service (personaleopgradering), highend produkter eller endnu mere lækre kundeserveringer. Hver gang du ønsker en prisstigning på behandlinger – er det en god ide at opgradere en af de nævnte ting. På den måde føler dine kunder at de får mere for pengene.

Konkurrenternes priser

Du kan (læs bør) skæve til dine konkurrenters priser. Det er en vigtig forudsætning før du lægger dig fast på en pris. Ikke fordi du skal tage det samme beløb, men for at give dig en rettesnor. Gør det gerne til en vane en gang om året – så har du hele tiden en virkelig god markør for at dit prisniveau ligger hvor det skal.

Lad dine priser stige minimum 5 % pr. år – dog max 8 %

Sæt ikke prisen for lavt

Mange prissætter deres behandlinger for lavt – alt for lavt. Det er selvfølgelig i håb om at få flere kunder. Men måske bør du tænke over at hvis du ønsker at tjene 500,- i timen så skal du lægge alle de andre omkostninger oveni prisen, ellers ryger din timeløn måske ned på 300,- eller lavere. Lad være med at dumpe prisen – tænk på at kunder ofte mener at hvis prisen er for lav, er behandlingen nok heller ikke så god. Sådan ville jeg i hvert fald tænke. Giv rabatter, produktgaver og giv bedre service end dine konkurrenter.

Brug din veninde som hemmelig agent

Lad din veninde eller din mor få en behandling hos nogle af dine konkurrenter – det er selvfølgelig vigtigt at de ikke bliver genkendt. Vælg et par klinikker og test dem. Den viden du får er guld værd og vil give dig et godt billede af hvilke knapper du skal skrue på.

Den bedste måde at ‘slå’ sine konkurrenter på er kundeservice. Det er der man ALTID kan optimere.

Skøn sommeruge til dig.

Ps. Hvilken sælgertype er du? Læs næste uges indlæg – det bliver spændende?

God sommerweekend ???‍♂️??‍♂️??‍♂️

Skriv en kommentar