fbpx
 

Blog

Har du prøvet at fortælle dine kunder en hel masse - kun for at opleve at de ikke køber noget? Læs med i dag

Kan man sælge mere ved at tale mindre?

Svaret på det spørgsmål er et rungende JA!

En del behandlere taler for meget, ja de taler sig nærmest ud af et salg. Dem der taler for meget er af den overbevisning, at det er godt at fortælle mange facts om produkterne. De taler i en lind strøm til kunden hvilket kan betyde THE END for deres salg

Uanset om du føler dig selvsikker eller lidt nervøs når du skal sælge som behandler – så kan det betyde at du bruger flere ord end nødvendigt. For mange ord kan give kunden en overload af information. En overload der kan betyde at hun lukker af for de informationer du så gerne vil videregive til hende/ham. Derfor handler dette indlæg om hvornår du skal holde pauser i din tale, når du gerne vil sælge/rådgive dine kunder.

Hvordan bliver du opfattet som sælger?

Hvis du kan, så prøv at se dig selv udefra mens du sælger/rådgiver, måske det vil kunne give dig et billede af hvordan dine kunder opfatter dig. Langt de fleste kunder ønsker kun at få de vigtigste informationer om et produkt og hvordan de skal bruge det. Langt de fleste behandlere tror desværre at de skal kunne huske rigtig mange detaljer om produkterne, før de kan sælge det til kunden. Udover det, betyder det også at du bruger kostbar tid på en masse ord, som i mange tilfælde er spild af din og kundens tid.

Vi er alle forskelligt sammensat som sælger/ rådgiver. Derfor er det vigtigt at du ved hvordan du bliver opfattet som sælger af dine kunder. For at finde ud af det kan du gøre to ting. Du kan enten få hjælp af en person som du kender godt, en veninde eller din kæreste/mand, som kender dig godt og som du ved vil give dig god feedback. Eller du kan tage med på salgskursus og indvies i de redskaber du kan benytte under dit salg.

Hold pauser mens din kunde tænker sig om

Du fortæller din kunde om et bestemt produkt, hun spørger dig om et par ting, men i store træk har du fortalt hende hvorfor det produkt passer til hende. Det er nu du bør holde en tænkepause – kunden skal have mulighed for at tænke sig om… Nogen gange kan det være nødvendigt at spørge om kunden vil have et par minutter til at overveje.

Vil du se mere om mine kurser – tjek hjemmesiden ud her

https://www.customerguide.dk/vare/customer-guide-kursus/

og for dig der vil alene på kursus

https://www.customerguide.dk/vare/customer-guide-kursus-only4u/

Hvordan opfatter du dig selv som sælger?

Din opfattelse af dig selv som sælger kan være afgørende for hvor meget du sælger. Opfatter du dig selv som værende tilbageholdende og lidt forsigtig? Måske føler du at du ikke er klædt godt nok på eller det er måske svært at huske alle de vigtige produktdetaljer? Uanset hvordan du opfatter dig selv – betyder det at nogle kunder vil opfatte dig på samme måde. Og det er faktisk muligt at ændre sin egen opfattelse.

Du vil helt sikkert sælge mindre hvis du mener du ikke er faglig dygtig nok. Du vil til gengæld sælge mere hvis du forstår at tale mindre og kun sige de vigtigste detaljer om hvert produkt

Rådgiv om de produkter du ved mest om – og sæt dig for hver uge at lære et eller flere nye produkter at kende fra salgshylderne

Når du rådgiver om de produkter du ved mest om, så vil du fremstå mere selvsikker og professionel – så ret ryggen, skyd brystet frem og hav god øjenkontakt med din kunde.

Du er mere end velkommen til at skrive til mig?

God rådgivningslyst

Tine

Skriv en kommentar