fbpx
 

Blog

Hvad sker der? Hvorfor bruger du tid på at sælge, når dine kunder alligevel ikke køber? Bliv klogere på hvilke mekanismer der er i spil

Hvorfor dine kunder ikke altid køber dine produkter

Du er venlig, kompetent og fortæller om dine produkter – hvorfor køber kunderne så ikke?

Du gør alt det du har lært – men det munder stadig ikke ud i at kunderne køber det du foreslår. Jeg kan godt forstå at du undrer dig og måske ligefrem giver op nogen gange, men løsningen kan komme i dette indlæg

Du fortæller og fortæller

Du har haft en kunde til behandling og begynder at fortælle om de produkter hun kunne have brug for. Du viser hende to-tre produkter – og kan måske ligefrem mærke en svag uvilje spire frem hos hende. Du lægger måske ekstra tryk på hvilken betydning produkterne vil have for hende. Og du tænker i dit stille sind, at du nok skal fortælle mere om ingredienser – men nærmest i det samme øjeblik du starter på det, mærker du hun trækker sig mere tilbage og ender med at sige ‘ jeg vil gerne vente med produkterne – måske næste gang’

Du tænker ØV ØV ØV, spild af tid – venligt sætter du produkterne tilbage på hylden og afregner behandlingen med hende

Dine kunder er interesseret – men køber ikke

Dine kunder virker interesseret i dine produkt forslag. Efter behandlingen virker de lydhøre og spørger til produkterne samtidig med at du giver dem mulighed for at føle og dufte. Kunden virker interesseret, men det ender ikke altid med et salg

HVORFOR?

Der kan være mange grunde til hvorfor – men de fleste grunde kan du faktisk gøre noget ved. De eneste som du ikke kan ændre eller vide på forhånd, er enten om kunden ikke har råd eller synes at produkterne er for dyre. Resten er faktisk op til dig – resten kan du ændre på ved at stille de rigtige spørgsmål til gennem rådgivningen

Hvor går det oftest galt?

I mange tilfælde er det det simpelthen fordi du ikke får spurgt kunden om de rigtige spørgsmål på de rigtige tidspunkter. Jeg tænker at mange behandlere ikke er opmærksomme på at få accept under en rådgivningssamtale med kunden. Sig for eksempel ikke

‘Lad mig vise dig et par produkter som passer til netop din hud’ Det er ikke det bedste spørgsmål

Nogle dage er det ok at give op

Der findes dage hvor man helt skal lade være med at sælge. Dage hvor du føler dig nedtrykt eller ked af det. Dage hvor dine tanker er andetsteds. Dog skal det siges, at der ikke må være for mange af den slags dage. For selvom du føler dig nedtrykt, kan du stadig godt sælge – det kræver bare mere af dig som rådgiver.

Hvad skal du være OBS på

Du skal først og fremmest huske at spørge før du spørger. Med det mener jeg at du skal stille et spørgsmål som lyder ‘Har du lyst til at jeg stiller dig et par spørgsmål om din hud?’ Det vil give dig en god start på rådgivningen og en føling med kunden og hvor på interessebarometret hun befinder sig

Hvorfor du aldrig skal give op

Du må ikke give op – selvom det kan føles overvældende at skulle lære nye salgssætninger – så vil det løft de sætninger giver dig, vise dig vejen til et langt højere salg og mere tilfredse kunder. Og det er disse salgssætninger eller kunde spørgsmål som du kan træne hos Customer Guide

Håber du kan bruge mit indlæg i dag og glæd dig

jeg lancerer Customer Guide Talks snart – hvor jeg taler om dine muligheder for at løfte kundeoplevelsen, dit salg og få en lettere dagligdag på din klinik

Jeg glæder mig helt vildt

De kærligste nedlukningshilsner

Tine

Skriv en kommentar